تفاوت درب تلسکوپی و سانترال در چیست؟

تفاوت درب تلسکوپی و سانترال

به طور کلی برای تمامی ساختمان‌های بلند مرتبه از آسانسور استفاده می‌کنند. آسانسورها دارای انواع درب‌های متفاوت می‌باشند که هر یک از آن‌ها دارای کارایی و ویژگی‌های خاص هستند. تفاوت درب تلسکوپی و سانترال یکی از موضوعاتی است که در مورد آن مطالبی را در این محتوا در اختیار شما قرار خواهیم داد. این دو نوع درب، از انواع درب‌های آسانسور می‌باشند که در ابتدای متن با هر کدام از این درب‌ها، انواع آن و کاربردهای آن‌ها آشنا خواهیم شد. سپس در ادامه در این مقاله ایمن پاد سپهر تفاوت درب تلسکوپی و سانترال و همچنین نوع کارکرد آن‌ها را برای شما بیان می‌کنیم.

درب سانترال چیست؟

یکی از انواع درب‌های آسانسور، درب سانترال می‌باشد. درب‌های سانترال از نوع درب‌های آسانسور اتوماتیک است. درب سانترال دارای دو لنگه‌ی مجزا است که در واقع این لنگه‌های مجزا، زمانی که بسته می‌شوند به شکل مماس در کنار یکدیگر قرار خواهند گرفت. همان‌طور که بیان کردیم این درب‌ها اتوماتیک می‌باشند و باز و بسته شدن آن‌ها به صورت خودکار می‌باشد. البته نام دیگری که برای این نوع درب در نظر گرفته‌اند، درب از وسط است. به این دلیل که این مدل درب‌های آسانسور از وسط باز و بسته شده و به سمت راست و چپ می‌روند. این درب‌ها دارای کارایی، کاربرد و مزیت‌های بی‌شماری می‌باشند که در بخش‌های بعدی به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

انواع درب سانترال

درب‌های آسانسور اتوماتیک سانترال در اندازه، عرض و طرح‌های مختلف طراحی و تولید شده و به بازار وارد می‌شوند. این درب‌ها به علت تنوع و کارایی که دارند، بسیار پرطرفدار و پرکاربرد می‌باشند و در اکثر ساختمان‌های بزرگ استفاده می‌شوند. درب‌های سانترال به طور کلی دارای دو نوع درب اتوماتیک سانترال دو لته و درب اتوماتیک سانترال سه لته می‌باشند. هر یک از این مدل‌ها در شرایط مختلف و در مکان‌های گوناگون کارایی و یا کاربرد دارند.

کاربردهای درب سانترال

درب‌های سانترال از جمله درب‌های اتوماتیکی هستند که دارای کارایی و کاربردهای بسیار زیادی می‌باشند. در واقع علت اصلی پرکاربرد بودن این نوع درب‌های سانترال، دو لنگه بودن آن‌ها می‌باشد که به صورت مجزا عمل می‌کنند. این درب‌ها در ساختمان‌های بسیار بزرگ و مکان‌هایی که فضای آزاد دارند مانند هتل‌ها، فروشگاه‌ها، فرودگاه‌ها، بانک‌ها و بسیاری از مکان‌های دیگر کارایی و کاربرد دارند. این مدل از درب‌های آسانسور از پرطرفدارترین و پرکاربردترین درب‌های اتوماتیک است. این نوع از درب‌ها در حقیقت به فضای بسیار بزرگی برای استفاده نیاز دارند. در نتیجه در کابین‌هایی که بزرگ می‌باشند، کارایی آن ها بسیار فراوان است و مورد استفاده قرار می‌گیرند. از دیگر کاربردهای درب اتوماتیک سانترال می‌توان به استفاده از آن در چاهک‌ها نام برد. در چاهک‌هایی که دارای عرض بسیار زیادی باشند، از این مدل درب آسانسور اتوماتیک سانترال بهره می‌برند.

درب آسانسور

آسانسور با درب کشویی

درب تلسکوپی چیست؟

همان‌طور که در بخش‌های قبلی بیان کردیم، درب‌های آسانسور انواع مختلفی دارند. از دیگر انواع این درب‌ها، درب تلسکوپی می‌باشد. درب‌های تلسکوپی نیز مانند درب‌های سانترال از نوع اتوماتیک می‌باشند. اتوماتیک بودن این درب‌ها باعث می‌شود به صورت خودکار درب آسانسور باز و یا بسته شود. درب‌های آسانسور دارای لته‌هایی می‌باشند. در این مدل از درب تلسکوپی، لته‌ها به شکل تلسکوپی بر روی یکدیگر قرار گرفته‌اند. درب تلسکوپی تنها دارای یک لنگه بازشو می‌باشد. این لنگه فقط از یک طرف بسته و یا باز می‌شود. این نوع درب تلسکوپی ممکن است از طرف راست و یا از طرف چپ باز و یا بسته شود. نام‌گذاری این مدل از درب آسانسور تلسکوپی را با توجه به تعداد لته‌هایی که در آ‌ن‌ها به کار رفته است نیز انجام می‌دهند.

انواع درب تلسکوپی برقی

در واقع درب‌های تلسکوپی از لحاظ جنس به صورت شیشه‌ای و استیل طراحی و تولید می‌شوند. هر کدام از این درب‌ها با توجه به جنسی که دارند در مکان‌های متفاوت کاربرد و یا کارایی دارند. ولی از لحاظ عملکردی این مدل از درب‌ها را می‌توان به چند نوع مختلف تقسیم بندی کرد. از انواع درب تلسکوپی برقی می‌توان به درب اتوماتیک تلسکوپی دو لته و درب تلسکوپی سه لته اشاره کرد. البته ممکن است درب تلسکوپی چهار لته و درب اتوماتیک شش لته نیز طراحی و تولید شود. در تمامی این مدل‌ها، لته‌ها به صورت متحرک و ثابت وظایف خود را انجام می‌دهند. هر یک از این مدل‌ها دارای عملکرد و کارایی خاص خود می‌باشند و باعث عملکرد مناسب آسانسور در مکان مورد نظر می‌شوند.

کاربردهای درب تلسکوپی

درب‌های اتوماتیک تلسکوپی بر اساس طراحی و نوعی که تولید می‌شوند، باید در ساختمان‌ها و مکان‌های مخصوصی قرار بگیرند. درب تلسکوپی به دلیل این که یک طرفه باز و یا بسته می‌شود، در هر مکان و یا ساختمانی نمیتوان از آن‌ها استفاده کرد. در واقع مکانی که برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود، نیازی به فضای بسیار بزرگ ندارد. کارایی این مدل درب‌ها برای آسانسورهای تک درب می‌باشد. ساختمان‌ها و مکان‌هایی در تمامی شهرها وجود دارند که به علت متراژ پایین، باید از آسانسورهایی استفاده کنند که در فضای کم و یا محدود نیز کارایی داشته باشند. به طور کلی این مدل درب‌های تلسکوپی و آسانسورهای یک طرفه اغلب برای ساختمان‌هایی که دارای راه‌ رو و یا راه پله ‌های باریک و همچنین فضاهای بسیار کوچک می‌باشند کارایی و کاربرد فراوانی دارند.

تفاوت درب تلسکوپی و سانترال

در بخش ‌های قبلی به طور خلاصه با هر یک از درب‌های تلسکوپی و سانترال آشنا شدیم. در این بخش تفاوت درب تلسکوپی و سانترال را به طور کامل برای شما توضیح خواهیم داد. در واقع اولین تفاوتی که بین درب‌های تلسکوپی و سانترال وجود دارد، نوع بازشو آن‌ها می‌باشد. درب تلسکوپی دارای یک لنگه و درب سانترال دارای دو لنگه درب می‌باشد. تفاوت بعدی در زمان باز و یا بسته شدن درب آسانسور می‌باشد. درب‌های سانترال در مدت زمان کمتری نسبت به درب‌های تلسکوپی باز و یا بسته می‌شوند. در نتیجه وقتی زمان کمتری برای باز و یا بسته شدن درب آسانسور صرف شود، مدت زمان ترافیک ساختمان نیز کاهش میابد. البته درب‌های سانترال زمانی کارایی عالی دارند که در ساختمان‌ها با فضای بزرگ قرار بگیرند. در غیر این صورت درب‌های تلسکوپی بسیار کارآمد می‌باشند.

درب تلسکوپی و سانترال چگونه کار می کنند؟

با توجه به این که در قسمت قبلی در مورد تفاوت درب تلسکوپی و سانترال مطالبی را برای شما بیان کردیم، در این قسمت نوع عملکرد هر یک از این درب‌ها را می‌توانیم توضیح دهیم. درب‌های سانترال که دارای دو لنگه مجزا می‌باشند در زمان باز شدن به صورت درب اتوماتیک کشویی عمل می‌کنند و هر لنگه به طرف راست و چپ حرکت می‌کند. در زمان بسته شدن نیز هر دو لنگه به شکل مماس در کنار یکدیگر قرار خواهند گرفت. در عین حال درب‌های تلسکوپی به دلیل دارا بودن یک لنگه، با استفاده از یک سیستم ساده تنها به یک طرف چپ و یا راست حرکت می‌کنند. در واقع فقط از یک طرف باز و یا بسته می‌شوند.

در اسانسور

باز و بسته شدن درب آسانسور

نتیجه گیری

با توجه به توضیحاتی که در مورد هر یک از درب‌های آسانسور و تفاوت درب تلسکوپی و سانترال بیان کردیم. می‌توانیم به نتایج بسیار خوبی در این مورد برسیم. در واقع هر کدام از این نوع درب‌ها با توجه به کارایی آن‌ها دارای مزیت‌ های بسیاری می‌باشند ولی درب‌های سانترال با توجه به مزیت‌های آن کاربرد بیشتری در اغلب ساختمان‌ها دارد. البته نکته‌ای که در این مورد وجود دارد و باید به آن توجه کرد، خرید ایمن و مناسب هر یک از این درب‌ها و راه اندازی ایمن و مطمئن آن‌ها می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست