اجزای تشکیل دهنده سیستم مکانیکی درب اتوماتیک چیست؟

سیستم مکانیکی درب اتوماتیک

درب اتوماتیک یکی از مهم ترین محصولات در حال حاضر به شمار می رود که در ساختمان های مختلف استفاده می شود، امروزه این درب در جاهای مختلف به کار می روند و از ویژگی های گوناگون برخوردار است که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کیفیت بالا
  • مقاومت زیاد
  • تردد ساده
  • صرفه جویی در انرژی
  • زیبایی ظاهری

همین طور درب از یک سری قطعات مهم تشکیل شده است که در بین آن ها، سیستم مکانیکی درب اتوماتیک از اهمیت بالایی برخوردار می باشد که در ادامه به قطعات آن ها اشاره خواهیم کرد.

سیستم مکانیکی درب اتوماتیک

قطعاتی که در این بخش استفاده می شوند و جزء قطعات سیستم مکانیکی درب اتوماتیک محسوب می شوند، تاثیر زیادی در طول عمر درب و به خصوص باز و بسته شدن آن دارند. این قطعات عبارتند از:

  1. هرزگرد درب اتوماتیک

هرزگرد یکی از قطعات سیستم مکانیکی درب اتوماتیک به شمار می رود که کاربرد زیادی در این محصولات دارد. هرزگرد این وظیفه را بر عهده داشته که مقدار فاصله در بین دو محور درون تسمه را بیشتر می کند.

هرزگرد درب اتوماتیک

هرزگرد درب اتوماتیک

همین طور در جاهایی که مقدار قدرت انتقال هم پایین باشد از دو محور شامل تسمه و پولی هرزگرد بهره می گیرند. هرزگرد از مهم ترین سیستم مکانیکی درب اتوماتیک به شمار می رود در دو مدل آهنی و پلاستیکی وجود دارد، محل قرارگیری هرزگردها دقیقا در مقابل موتور است که در بخشی از ریل نصب می شود و تردد بین موتور و همین طور قطعه ای به نام هنگر را مدیریت می کند.

لازم به ذکر است که اگر هرزگردها دچار اختلال شوند، در سایر قطعات یک سری مشکلات ایجاد می کند که بیشتر آن ها در بخش تسمه است. اگر هرزگرد آسیب ببیند، سبب می شود تا تسمه پاره و یا شل شود و همین طور یک سری مشکل در آن ها ایجاد کند.

قیمت هرزگرد درب اتوماتیک:

یک نکته دیگری که درمورد هرزگرد، این قطعه سیستم مکانیکی درب اتوماتیک وجود دارد، قیمت آن است که بسیاری از افراد درمورد آن پرس و جو می کنند، باید به شما بگوییم که قیمت هرزگرد ثابت نبوده و در شرایط مختلف تغییر می کند، از این رو شما باید پیش از خرید قیمت آن را استعلام بگیرید، کیفیت قطعه، شرایط و نوسانات بازار در قیمت هرزگرد تاثیر زیادی می گذارند.

  1. تسمه

تسمه یکی دیگر از اجزای تشکیل دهنده سیستم مکانیکی درب اتوماتیک به شمار می رود که روی کارکرد درب نقش پر رنگی ایفا می کند. این تسمه روی ریل اصلی دستگاه نصب می شود و با انجام حرکات چرخشی در زمان کارکرد درب، تغییر موقعیت و جا به جایی درب روی ریل را فراهم می کند.

زمانی که تسمه می چرخد کمک زیادی به باز و بسته شدن درب کرده و سبب می شود تا جابه جایی درب خیلی راحت تر امکان پذیر باشد، این مدل تسمه ها از یک سری شیارهای خاص روی بدنه شان بهره مند هستند که به سادگی می توانند با قطعاتی به نام چرخ دنده ارتباط داشته باشند، از این رو درب ساده تر باز و بسته می شود. استفاده از تسمه با کیفیت روی درب ها تاثیر فوق العاده چشمگیری در کارکرد آن ها دارد، به همین دلیل همیشه سعی کنید تا به سراغ درب هایی بروید که از بهترین تسمه ها در آن ها استفاده کرده اند.

  1. ریل

ریل یکی دیگر از قطعات مهم و پایه در درب اتوماتیک محسوب می شود، این قطعه سیستم مکانیکی درب اتوماتیک به این منظور استفاده می شود که قطعات درب روی آن ها قرار گرفته و حرکت کنند. در واقع ریل قطعه ای است که سبب می شود تا لت های درب به راحتی باز و بسته شده و همین طور وزن درب حفظ شود.

اما جنس ریل ها چیست که تا این قدر پرکاربرد و مقاوم هستند؟ ریل های درب اتوماتیک عموما از موادی شامل آلومینیوم و یا فولاد تولید می شوند. به کارگیری از جنس با کیفیت و مقاوم برای تولید ریل تاثیر زیادی دارد، چون که باید بتواند وزن درب را تحمل کند و در کنار آن حرکت درب را ساده تر کنید. همین طور ریل درب باید به صورتی باشد که در مقابل شرایط آب و هوایی نامساعد و همین طور افزایش و کاهش دما مقاومت داشته باشد تا درب اتوماتیک بتواند در مدت زمان بیشتری کار کند.

  1. شیشه سکوریت

شیشه سکوریت یکی از دیگر از سیستم مکانیکی درب اتوماتیک محسوب می شود. شیشه سکوریت از قابلیت های بیشتری نسبت به شیشه معمولی برخوردار است به همین دلیل مقاومت و طول عمر بسیار بیشتری دارد. تا به حال شاید با مدل های مختلفی از درب های اتوماتیک در ساختمان های گوناگون روبه رو شده اید و شاید بدون توجه مدل های مختلف شیشه سکوریت را دیده اید، اما به آن توجه ای زیادی نکرده باشید.

شیشه های معمولی با شیشه های سکوریت تفاوت زیادی دارد، کارهای حرارتی که روی شیشه های معمولی صورت می گیرد به آن سکوریت کردن می گویند؛ این مدل شیشه ها در اندازه های مختلفی طی داغ کردن آن ها برش داده می شوند و سپس آن ها خنک می گردند. باید بدانید که فرایند سکوریت کردن به این صورت انجام می گیرد که در زمان شکستن سبب ایجاد خطر نگردد، چون که این مدل شیشه ها پس از شکسته شدن به قطعات کوچک تقسیم شده و اجازه نمی دهند تا آسیب زیادی به کسی وارد شود.

شیشه سکوریت نحوه تولید کردن آن ها با سایر شیشه ها مقداری فرق دارد. برای تولید آن ها برخلاف آن چه که شاید شما تصور کنید، از شیشه خام استفاده می کنند. برای انجام این کار نخست همه لوازم برای سکوریت سازی فراهم می گردد و پیش از سکوریت دادن ابتدا باید این محصول را برش بدهید و سپس کارهای دیگر روی آن پیاده سازی شود.

سیستم مکانیکی درب اتوماتیک

سیستم مکانیکی درب اتوماتیک

برای این که شیشه سکوریت تولید شود باید آن را در کوره هایی با دمای 700 درجه سانتی گراد قرار داد و سپس آن را در دستگاه کولینگ گذاشت. این دستگاه برای چند ثانیه، شیشه را در فشار بالا قرار داده و سپس در هوای سرد آن را می گذارند تا سکوریت شود.

درب شیشه ای سکوریت یک سری مزایایی دارد، آن ها به دلیل مقاومت بالا و امکان آسیب کم در جاهای پر رفت و آمد مانند بانک ها و مراکز خرید استفاده می شود، چرا که حتی اگر آسیب هم ببینند به قطعات ریز تبدیل نشده و برنده نیستند.

درمورد قیمت شیشه سکوریت در سیستم مکانیکی درب اتوماتیک هم باید بگوییم که به دلیل کارهای حرارتی که روی آن انجام می شود و به دلیل ویژگی هایی که دارد، از قیمت بیشتری نسبت به شیشه های معمولی برخوردار است، اما کیفیتی که دارد هم بیشتر می باشد.

  1. لاستیک دور شیشه و بین درب ها

لاستیک دور شیشه و بین درب ها یکی دیگر از لوازم جانبی درب اتوماتیک به شمار می رود که شاید تاثیرات آن در نگاه اول مشخص نباشد، اما تاثیر قابل توجه ای دارد، لاستیک بین درب ها برای ممانعت از ایجاد و تولید صدا در زمان باز و بسته شدن درب ها مورد استفاده قرار می گیرد. همین طور لاستیک دور شیشه هم اجازه نمی دهد تا شیشه در مقابل فریم دور درب ضربه بگیرد و خراب شود. لاستیک ها جلوی ورود ضربه ها را می گیرند و آن ها را دفع می کنند.

سایر قطعات سیستم مکانیکی درب اتوماتیک

  • سطح مقطعه قابل تعویض
  • هنگر اپراتور
  • تسمه گیر
  • هرزگرد
  • استپر
  • بغل کاوری
  • کاورگیر
  • سیم جمع کن
  • بست

اهمیت کیفیت قطعات درب اتوماتیک

تا به این جا درمورد قطعات سیستم مکانیکی درب اتوماتیک آشنا شده ایم، اما کیفیت آن ها تا چه اندازه مهم می باشد و چطور می تواند باعث کارکرد درب ها شود. باید به شما بگوییم که سیستم درب اتوماتیک یک مکانسیم مشخص است، اما موردی که در طول عمر درب ها تاثیر دارد و سبب می شود تا یک محصول بتواند درمورد کارکردهای آن در اختیار شما مزایایی قرار بدهد.

کیفیت قطعات همیشه در سیستم مکانیکی درب اتوماتیک حرف اول را می زند، کیفیت با توجه به مواد اولیه ای که در آن ها به کار می رود مشخص می شود، همین طور برند سازنده و شرکت ارائه دهنده خدمات نصب و سرویس هم درمورد آن ها تاثیر دارد.

اما باید به شما بگوییم که اجزای تشکیل دهنده مکانیکی روی کارکردهای سایر قطعات تاثیر دارد، اگر آن ها یک سری اختلال و مشکل درشان پیش بیاید، اجازه نمی دهد تا سایر قطعات در بخش های دیگر درب هم به خوبی کار کنند.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست