درب پارکینگ ریلی در مقایسه با درب پارکینگ بازویی (مزایا و معایب)

تصویری از درب پارکینگ ریلی

در این مطلب به مقایسه درب پارکینگ ریلی با درب پارکینگ بازویی و مزایا و معایب آنها می‌پردازیم.

پیشرفت تکنولوژی همواره در جهت راحتی هر چه بیشتر انسان ها بوده است. یکی از این پیشرفت ها در زمینه تولید و ساخت انواع درب های پارکینگِ برقی و اتوماتیک می باشد. درب های پارکینگ اتوماتیک در دو نمونه متفاوت در بازار عرضه می شوند. این دو نمونه عبارتند از؛ درب پارکینگ ریلی و درب پارکینگ بازویی. در این مقاله ابتدا مزایا و معایب هر کدام از این درب ها را توضیح خواهیم داد و سپس با مقایسه آنها، بهترین مورد را برای استفاده به شما معرفی خواهیم کرد. بنابراین اگر تصمیم دارید برای پارکینگ خود درب اتوماتیک نصب نمایید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید و سپس تصمیم بگیرید.

درب پارکینگ ریلی دو طرفه

هر دو درب پارکینگ ریلی و درب پارکینگ بازویی، مجهز به سنسور حرکتی و باتری اضطراری می باشند.

ویژگی های منحصر به فردِ درب های پارکینگ ریلی 

یکی از بهترین و جدیدترین نمونه های درب های برقی و اتوماتیک، درب پارکینگ ریلی است. ویژگی اصلی و منحصر به فردی که این درب ها را نسبت به نمونه های مشابه متمایز می سازد، اشغال فضایی بسیار کم است. درب پارکینگ ریلی قابلیت استفاده به عنوان درب انواع کابینت، کمد، اتاق و… را دارد اما یکی از اصلی ترین کاربرد های این نوع درب ها، استفاده به عنوان درب های بزرگ و سنگین پارکینگ ها و کارخانه ها می باشد. 

نحوه عملکرد درب پارکینگ ریلی

درب های پارکینگ ریلی به گونه ای طراحی شده اند که کمترین فضا را اشغال نمایند. در قسمت بالای درب پارکینگ ریلی، شاخه های ریلی نصب شده است. این شاخه ها سبب می شوند تا درب به وسیله قرقره ها بر روی ریل های تعبیه شده حرکت کند. شاخه ها و قرقره هایی که برای درب اتوماتیک پارکینگ ریلی طراحی می شوند، حدِ خاصی از وزن را می توانند تحمل کنند. بنابراین شما باید با توجه به نوع و وزنِ دربی که قصد استفاده از آن را دارید، قرقره و شاخه ریلی را سفارش دهید. معمولا قرقره ها و شاخه های درب پارکینگ ریلی تحمل وزن درب هایی از 150 تا 1500 کیلوگرم، را دارا می باشند.

درب پارکینگ ریلی ساده

امنیت درب های پارکینگ ریلی نسبت به درب های بازویی، بالاتر است.

ویژگی های ظاهری درب پارکینگ ریلی 

درب پارکینگ ریلی در نمونه هایی بسیار متنوع و با ظواهر متفاوت، در بازار عرضه می شوند. شما می توانید با توجه به سلیقه شخصی، درب ریلی مناسبی را برای پارکینگ یا کارخانه خود انتخاب نمایید. البته ذکر این نکته بسیار مهم است که در هنگام انتخاب درب پارکینگ ریلی باید به فضای نصب این درب دقت نمایید. از آنجایی که این درب ها به صورت کشویی و به موازات دیواری که در کنار درب وجود دارد، حرکت می کنند، نباید طول دیوار از طول درب پارکینگ ریلی کوتاه تر باشد.

اگر طول درب های پارکینگ ریلی از طول دیوارِ کنار آنها بیشتر باشد، درب ها به دیوار گیر می کنند و باز نخواهند شد.

مکانیسم عملکرد درب پارکینگ ریلی 

مکانیسم عملکرد درب های پارکینگ ریلی به دو صورت است؛ 1. باز شدن با نیروی دست و 2. باز شدنِ اتوماتیک.

روش اول برای باز کردن درب پارکینگ ریلی، نیاز به صرف نیروی زیادی دارد و شما باید برای هر بار خروج، از وسیله نقلیه خود پیاده شده و آن را باز نمایید. از طرفی دیگر، در روش دوم از نیروی برق برای باز کردن درب های پارکینگ ریلی استفاده می شود. در این روش، شما می توانید با استفاده از یک ریموت، درب را به صورت اتوماتیک باز و بسته نمایید. همچنین، امکان نصب اپلیکیشن هایی خاص بر روی گوشی برای باز و بسته کردن درب پارکینگ ریلی به صورت اتوماتیک نیز وجود دارد.

سیستم برق اضطراری در درب پارکینگ ریلی 

درب های پارکینگ ریلی، قابلیت مجهز شدن به برق اضطراری را نیز دارند. در این حالت، درب پارکینگ ریلی به یک باتری متصل می شود و شما می توانید حتی در زمان قطع برق نیز درب پارکینگ ریلی خود را به صورت اتوماتیک باز و بسته نمایید.

درب های پارکینگ ریلی به گونه ای طراحی شده اند که حتی در صورت خراب شدن باتری اضطراری یا عدم استفاده از باتری نیز در زمان قطعی برق، امکان باز شدن دستی را داشته باشند. در این حالت، شما می توانید از کلید و اهرم برای باز کردن درب استفاده نمایید.

سرعت بالا و صدای کمِ درب پارکینگ ریلی 

از آنجایی که درب پارکینگ ریلی تنها در مسیری مشخص و کوتاه حرکت می کند، سرعت باز شدن آن بسیار بالا و میزان اصطکاک و برخورد آن با اجسام خارجی، بسیار پایین است. میزان پایین اصطکاک سبب کم بودن صدای باز و بسته شدن درب پارکینگ ریلی می شود.

درب پارکینگ بازویی 

در مورد درب پارکینگ ریلی به شما توضیحاتی جامع را ارائه دادیم. حال می خواهیم درب پارکینگ بازویی را به شما معرفی و با درب ریلی مقایسه نماییم.

درب پارکینگ بازویی، همانگونه که از نامش نیز مشخص است، با کمک گرفتن از جک هایی بازویی شکل، باز و بسته می شود. این جک ها از یک سمت به درب و از سمت دیگر به دیوار مجاور متصل می شوند. هنگامی که شما با ریموت یا گوشی موبایل خود، درب پارکینگ بازویی را باز می کنید، بازو ها همانند لولای درب عمل می کنند و درب بازویی باز خواهد شد. میزان حرکت درب پارکینگ بازویی در هنگام باز شدن 90 درجه می باشد و نسبت به درب پارکینگ ریلی جابجایی بیشتری دارد.

درب پارکینگ بازویی در دو نمونه، یک لنگه و دو لنگه در بازار عرضه می شود. درب یک لنگه دارای تنها یک جک می باشد و درب اصطلاحاً بر روی یک لنگه می چرخد. در مقابل درب های دولنگه دارای دو قسمت می باشند و هر قسمت توسط یک جک باز و بسته می شود.

درب پارکینگ بازویی در مقایسه با درب پارکینگ ریلی فضای بیشتری را اشغال می کند. به عنوان مثال، اگر شما یک درب پارکینگ بازویی یک لنگه پنج متری داشته باشید، این درب برای باز شدن به پنج متر فضا احتیاج خواهد داشت. در مقابل، یک درب پارکینگ بازویی دولنگه پنج متری، در هنگام باز شدن، 2.5 فضا از هر طرف را اشغال خواهد کرد.

درب های پارکینگ ریلی با سرعت بیشتری نسبت به درب های بازویی، باز و بسته می شوند.

مکانیسم عملکرد درب پارکینگ بازویی 

درب پارکینگ بازویی نیز همانند درب پارکینگ ریلی، به وسیله ریموت یا اپلیکیشن موبایل، باز و بسته می شود. در این نوع درب ها نیز شما می توانید از باتری اضطراری در زمان های قطعی برق استفاده نمایید.

البته توجه نمایید که بر خلاف درب پارکینگ ریلی، باز شدن درب های بازویی به صورت دستی، فرآیندی بسیار سخت می باشد. در این نوع درب ها برای باز شدن دستی باید به جک ها فشار بالایی را وارد کرد و همین عامل می تواند سبب تاب برداشتن آنها شود.

درب پارکینگ بازویی همانند درب پارکینگ ریلی، کاملا بدون صدا باز و بسته می شود اما سرعت آن نسبت به درب ریلی بسیار پایین تر است. پایین بودنِ سرعتِ درب پارکینگ بازویی به علت مسافت بالایی است که این درب برای باز و بسته شدن طی می کند.

همچنین، یکی دیگر از دلایلِ پایین بودنِ سرعتِ باز و بسته شدنِ درب پارکینگ بازویی، وزن بالای این نوع درب ها است. مجموعِ وزنِ درب های بازویی تنها به جک ها وارد می شود و همین عامل سبب پایین آمدن سرعت حرکت آنها می گردد.

در نهایت، یکی از ویژگی های برجسته درب های پارکینگ بازویی، مجهز بودن آنها به سنسور های حرکتی است. این سنسور ها سبب می شوند تا در زمان وجود یک جسم در بین درب، از بسته شدن خودکار آن جلوگیری شود.

خریداری و نصب کدام درب بهتر است؛ درب پارکینگ ریلی یا بازویی؟

تا این بخش از مقاله، با ویژگی های هر کدام از درب های پارکینگ ریلی و بازویی آشنا شدیم. شما باید با توجه به نوع استفاده و سلیقه خود، درب پارکینگ مناسب را انتخاب نمایید. در این بخش، مقایسه نهایی بین درب پارکینگ ریلی و بازویی را انجام خواهیم داد؛ 

الف. اگر دیوارِ کنارِ دربِ ورودی پارکینگِ شما، فضای کافی برای حرکت موازی درب را دارد، بهتر است از درب پارکینگ ریلی استفاده نمایید. در غیر این صورت، استفاده از درب پارکینگ بازویی پیشنهاد می شود.

ب. هر دو درب پارکینگ ریلی و بازویی، مجهز به سنسور حرکتی و باتری اضطراری می باشند و از این لحاظ با هم دیگر تفاوتی ندارد.

ج. درب پارکینگ ریلی در صورت قطعی برق و نبود باتری اضطراری، به راحتی و با کلید و اهرم باز می شود اما درب پارکینگ بازویی در چنین شرایطی به سختی باز می گردد.

د. درب پارکینگ ریلی نسبت به درب پارکینگ بازویی از امنیت بسیار بالاتری برخوردار است و با زور باز نخواهد شد.

ه. سرعت باز و بسته شدن درب پارکینگ ریلی نسبت به درب پارکینگ بازویی، بسیار بالاتر است.

و. هر دو درب پارکینگ ریلی و بازویی، بدون صدا باز و بسته می شوند.

ز. اصطکاک درب پارکینگ ریلی با اجسام خارجی نسبت به درب پارکینگ بازویی، کمتر است و همین عامل سبب عمر بیشتر درب پارکینگ ریلی می شود.

مزایای درب پارکینگ ریلی

درب های پارکینگ ریلی و بازویی، کاملا بدون صدا، باز و بسته می شوند.

سخن پایانی

در این مقاله، ویژگی های هر دو درب پارکینگ ریلی و بازویی، توضیح داده شد. شما می توانید با مقایسه ویژگی های هر کدام از این دو درب، مناسب ترین نمونه را خریداری و نصب نمایید. شرکت ایمن پاد سپهر یکی از برترین شرکت ها در زمینه تولید انواع درب اتوماتیک، لوازم جانبی و تعمیرات است. پرسنل این شرکت به صورت منظم در کشور سوئیس دوره های تعمیرات تخصصی و عیب یابی درب اتوماتیک را می گذرانند. شما می توانید با خیال راحت تمامی مسائل مربوط به عیب یابی و تعمیر درب اتوماتیک را به شرکت ایمن پاد سپهر بسپارید. شما می توانید برای خرید انواع درب اتوماتیک نیز از کارشناسان مجرب ایمن پاد سپهر مشاوره بگیرید. محصولات این شرکت تا ده سال شامل خدمات پس از فروش می شوند. کارشناسان این شرکت به صورت 24 ساعته پشتیبانی از مشتریان را انجام می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست